آموزش ASP ( جلسه ی دوم ) - LocalHost

آموزش ASP ( جلسه ی دوم ) - LocalHost


سرویس دهنده ی وب چیست
 
تا به حال به این مساله فکر کرده اید که وقتی آدرسی را در مرورگر خود می نویسید(ie,netscape,…) چه اتفاقاتی می افتد که منجر به نمایش یک سری متون و تصاویر می شود (و یا گاهی اوقات ممکن است به دلایل خاصی به شما اجازه ی دیدن آن صفحات را ندهد).
زمانی که یک صفحهُ HTML درخواست می شود :
· ابتدا این تقاضا به یک کامپیوتری که سرویس دهنده ی وب (WebServer) نام دارد

آموزش ASP ( جلسه ی دوم ) - LocalHost


سرویس دهنده ی وب چیست
 
تا به حال به این مساله فکر کرده اید که وقتی آدرسی را در مرورگر خود می نویسید(ie,netscape,…) چه اتفاقاتی می افتد که منجر به نمایش یک سری متون و تصاویر می شود (و یا گاهی اوقات ممکن است به دلایل خاصی به شما اجازه ی دیدن آن صفحات را ندهد).
زمانی که یک صفحهُ HTML درخواست می شود :
· ابتدا این تقاضا به یک کامپیوتری که سرویس دهنده ی وب (WebServer) نام دارد ارسال می شود . ( مهمتزین هدف هر سرویس دهنده ی وبی , سرویس دادن به صفحات html است . )
· سرویس دهنده ی وب تقاضایی که از مرورگر آمده رامی خواند و سپس ،
· صفحه مربوطه رادرسرویس دهنده پیدامی کند .
· صفحه ی وب یافته شده را از طریق شبکه به مرورگر درخواست کننده می فرستد.
 

 

در مورد صفحات ASP نیز روال کار به همین منوال است ، با این تفاوت که در مرحله ی سوم پس از این که سرویس دهنده ی وب ، صفحه ی وب را پیدا کرد (در صورتی که پسوند asp داشته باشد) ابتدا قسمتهایی از صفحه که حاوی کدهای ASP‌ است را ترجمه کرده ، اجرا می کند و کدهای HTML ی را به عنوان خروجی اجرای کدهای ASP تولید می کند . سپس صفحه  HTML آماده شده را برای مرورگر می فرستد . به همین دلیل اگر شما در مرورگر خود View Source کنید هیچ اثری از کد ASP مشاهده نخواهید کرد .

 


خوب بنابراین , برای این که کار خود را برای یادگیری ASP شروع کنیم اول باید یک سرویس دهنده ی وب مناسب انتخاب کرده و آن را روی سیستم خود نصب کنیم .
سرویس دهنده هایی که ASP را پشتیبانی می کنند :
 
ما یکروسافت دو سرویس دهنده ی وب که قابلیت اجرای کدهای ASP را دارد معرفی نموده است :
· ( IIS ) سرویس دهندهُ اطلاعات اینترنت که روی Win2000 , WinXP نصب می شود . این برنامه همراه ویندوزهای ذکر شده ارائه شده است و با استفاده از یک Add Windows Component ساده می توانید آن را روی سیستم خود نصب کنید .

 

 

· یک محصول تولیدی دیگری بنامChili ASP  که می توانید آن را از سایت Chilisoft   تهیه کنید .
Chili ASP وقتی یکبارInstall شد شما را قادر میسازد تا ASP را روی سرویس دهنده های دیگری که روی ویندوز95/NT   اجرا می شوند، اجراکنید .بعلاوهChili ASP  بزودی برای سرویس دهنده هایUNIX  نیزقابل دستیابی خواهد بود.
 
· (PWS ) سرویس دهنده وب شخصی.
این سرویس دهنده به عنوان یکی از سرویس پک های WinNT (WindowsNTOptionPack4) ارائه شده است و می توانید آن را از آدرس http://www.microsoft.com/windows/ie/pws/default.htm?RLD=23 دانلود کنید .
 بعد از اینکه PWS یا IIS را نصب کردیم، خواهیم دید در درایوی که ویندوز روی آن نصب است, دایرکتوریInetpub  ایجاد شده است و دایرکتوری های دیگری نیز تحت آن نصب شده است .که عبارتند از :
IISSamples
homepage  : که شامل مثالهایی ازصفحاتASP  می باشد .
Scripts : این زیردایرکتوری خالی است که یک مکان پیش فرض برای اسکریپتهایASP می باشد که ایجاد می کنیم.
WebPub  : این زیردایرکتوری خالی است که یک دایرکتوری مجازی مخصوص است که برای فایلهای منتشر شده از طریق ویزاردPublish   است .
wwwroot که ریشهُ مسیر سایت وب شما می باشد . که خود شامل زیر دایرکتوریهای زیادی است ، و مکانی است که دایرکتوریهای فیزیکی سایت وب خود را باید در آنجا ایجاد کنید . برای قابل استفاده کردن سرویسهای وب و اینکه مطمئن باشیم تمام صفحاتی که ایجاد می کنیم برای هر شخصی روی اینترنت یا شبکه محلی قابل دسترس است . باید روی دکمه start button در پنجره PWS کلیک کنیم . با این کار سرویسهای وب شروع به بالا آمدن می کند و تمام صفحات اختصاصی را تحت پرونده یwwwroot  برای دنیای بیرون قابل دستیابی می کند . با نوشتن یک برنامه ساده این مساله برایتان روشن تر می شود .


 

باتوجه به شکل در می یابیم که PWS ، در واقع به کامپیوتر مایک آدرس URL داده است که اگر روی آن کلیک کنیم ما را به HomePage خودمان خواهد برد و این HomePage یک فایل با نام default.htm یا default.asp می باشد که در دایرکتوری ریشه وب یعنی c:\Inetpub\wwwroot   قرار دارد . بنابراین آدرس http://jet600 در مثال بالا معادل با آدرس فیزیکی d:\inetpub\wwwroot است .
همانطور که احتمالا خودتان نیز متوجه شده اید , نوشتن و تست کردن یک برنامه و یا سایت ASP نیازی به اتصال به اینترنت ندارد و شما می توانید روی کامپیوتر خودتان نیز یک سرویس دهنده ی وب داشته باشید و همزمان مرورگری را باز کنید که نقش سرویس گیرنده ی وب و یا درخواست دهنده ی صفحات را بازی می کند , و بدینوسیله برنامه ی خود را تست و اجرا کنید . کافی است برنامه های ASP خود را نوشته (در فایلهایی با فرمت html و با پسوند asp) و آنها را در مرورگر خود ببینید البته توجه داشته باشید که فایل ASP شما باید در مسیر ریشة وب (C:\Inetpub\wwwroot) قرار داشته باشد در غیر اینصورت باید مسیر آن را برای سرویس دهنده وب خود بشناسانید تا همه بتوانند با استفاده از URL به آن دسترسی داشته باشند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد