sql و ado و نحوه برقراری ارتباط با asp

sql و ado و نحوه برقراری ارتباط  با asp

بررسی SQL و ADO و نحوه برقراری ارتباط با ای اس پی 

ازآنجا که برقراری ارتباط با بانکهای اطلاعاتی یکی از مباحث مهم و پرکاربرد در ASP است،

sql و ado و نحوه برقراری ارتباط  با asp

بررسی SQL و ADO و نحوه برقراری ارتباط با ای اس پی 

ازآنجا که برقراری ارتباط با بانکهای اطلاعاتی یکی از مباحث مهم و پرکاربرد در ASP است، در این مقاله سعی شده است با معرفی SQL و ADO، نحوه برقراری ارتباط ASP با بانکهای اطلاعاتی بطور خلاصه شرح داده شود.

 SQL یک زبان استاندارد ANSI برای دستیابی به یک بانک اطلاعاتی و همچنین پرس و جو از بانک اطلاعاتی است. زبان SQL با برنامه های بانک اطلاعاتی مانند : Access, Oracle, MS SQL Server, DB2, Informix & ... کار می کند. چون SQL زبان استاندارد بانکهای اطلاعاتی است برای دستیابی به بانکهای اطلاعاتی از این زبان استفاده می شود.

 دستورات زیر برای پرس و جو از بانکهای اطلاعاتی در SQL بکار می رود :

 Select : داده ها را از بانک اطلاعاتی فراخوانی میکند.

 Insert : داده ها را به بانک اطلاعاتی اضافه می کنند.

 Update : داده ها را در بانک اطلاعاتی تغییر می دهند و به روز می کنند.

 Delete : داده ها را از داخل بانک اطلاعاتی پاک می کنند.

 در ASP برای ارتباط با بانک های اطلاعاتی از ADO استفاده می شود و ADO برای پرس و جو از بانک اطلاعاتی از زبان استاندارد SQL استفاده می کند. یعنی برای ارتباط با بانکهای اطلاعاتی از داخل صفحات ASP باید هم SQL و هم ADO را فرا بگیرید زیرا از هر دوی آنها به طور مشترک در ASP استفاده می شود.

 ADO یک زبان نیست بلکه یک تکنولوژی است که توسط میکروسافت برای دسترسی به بانکهای اطلاعاتی از داخل صفحات وب ساخته شده است که به همراه IIS در ویندوز نصب می شود. برای برقراری ارتباط با بانک های اطلاعاتی بوسیله ADO دو راه وجود دارد :

 ۱- ارتباط DSN_LESS این نحوه ارتباط به این صورت است که بعد از ساختن یک شئ Connection و مشخص کردن درایور بانک اطلاعاتی، مسیر فایل بانک اطلاعاتی را مشخص می کنیم و بدین صورت بانک اطلاعاتی را از داخل صفحه وب معرفی می کنیم. در مثال زیر، یک بانک اطلاعاتی را از درایو C باز کرده ایم :

 ADODB.Connection") conn.Provider="Microsoft.Jet.OLEDB.4.0" conn.Open "c:/webdata/northwind.mdb" %>

۲- ارتباط ODBC نحوه برقراری ارتباط ODBC با یک بانک اطلاعاتی MS Access : آیکون ODBC را از داخل پنجره ControlPanel انتخاب کنید و روی قسمت DSN System کلیک کنید، دکمه ADD را برای ساختن یک ارتباط جدید کلیک کنید. سپس Microsoft Access Driver را انتخاب کزده و روی Finish کلیک کنید. در صفحه بعد روی دکمه Select کلیک کنید و مسیر فایل بانک اطلاعاتی را مشخص نمائید. سپس در فیلد Name نام بانک اطلاعاتی خود را وارد نمایید و OK را فشار دهید.

 تا این مرحله شما یک ارتباط ODBC را برای یک بانک اطلاعاتی ساخته اید حال برای فراخوانی این بانک از داخل صفحه ASP کد زیر را داخل صفحه ASP بنویسید :

 ADODB.Connection") conn.Open "northwind" %>

 در روش اول برای برقراری ارتباط نیاز به DSN System در ODBC نداریم و تمام اعمال مربوط به ارتباط در داخل صفحه ASP انجام می شود لذا این روش هنگامی مفید است که میزبان شما یک سرور خارجی باشد و یا اینکه شما به میزبان سایت خود دسترسی فیزیکی نداشته باشید. اما اگر به سرور میزبان سایت خود دسترسی دارید می توانید از روش دوم استفاده کنید. البته در این حالت از روش اول هم می توانید استفاده کنید. اما پیشنهاد می شود که در هر حالت شما از روش اول یعنی DSN_LESS استفاده کنید زیرا در تمام حالات و وضعیت ها جواب می دهد و مشکلی پیش نخواهد آمد.

 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد