دریافت اطلاعات از ورودیها به وسیله فرمها

 

دریافت اطلاعات از ورودیها به وسیله فرمها

یکی از مزایای برنامه های ASP قابلیت ایجاد ارتباط متقابل با کاربران است. همانطور که می دانید یکی از بخش های مهم هر نرم افزار بخش رابط کاربر است که کاربران را قادر می سازد بسرعت و بسادگی با نرم افزار مربوطه ارتباط برقرار کرده و از پتانسیل

دریافت اطلاعات از ورودیها به وسیله فرمها

یکی از مزایای برنامه های ASP قابلیت ایجاد ارتباط متقابل با کاربران است. همانطور که می دانید یکی از بخش های مهم هر نرم افزار بخش رابط کاربر است که کاربران را قادر می سازد بسرعت و بسادگی با نرم افزار مربوطه ارتباط برقرار کرده و از پتانسیل های موجود در یک نرم افزار استفاده نمایند. بخش رابط کاربر در اغلب نرم افزارهای وب به عهده مرورگرها گذاشته شده است. این نرم افزارها دارای امکانات لازم جهت ایجاد یک محیط رابط کاربر مناسب می باشند. یکی از مسائل مهم در هر نرم افزار نحوه اخذ اطلاعات از کاربران و در نهایت پردازش و ارائه خروجی های لازم است. بدون شک پتانسیل اخذ اطلاعات از استفاده کننده یک نرم افزار را می توان نقطه آغازین هر نوع برنامه کامپیوتری دانست. در برنامه های ASP ، با استفاده از فرم ها می توان اقدام به اخذ اطلاعات از کاربران نمود. پس از ارسال اطلاعات در قالب فرم ها زمینه پردازش آنها بر روی سرویس دهنده فراهم می گردد. نکته مهم در این زمینه این است که محل اخذ اطلاعات و محل پردازش اطلاعات دو محل کاملا متمایز از هم بوده و ایده پردازش سیستمهای سرویس گیرنده / سرویس دهنده در این مدل معنای خاص خود را پیدا می کند. در برنامه های ASP با استفاده از دستورات Request.QueryString و Request.Form امکان اخذ اطلاعات فراهم می گردد. Request.QueryString با استفاده از دستور فوق می توان اقدام به جمع آوری اطلاعات یک فرم بصورت متن نمود. اطلاعات جمع آوری شده توسط متد GET ارسال خواهند شد. استفاده از متد فوق جهت ارسال اطلاعات یک فرم دارای محدودیت حجم اطلاعات ارسالی است. مثال زیر یک فرم ساده را که دارای دوفیلد متن معمولی با نام FirstName و LastName است ، ایجاد و پس از تکمیل فرم توسط کاربر و همزمان با فشردن دکمه Send آنها را برای برنامه getname.asp بر روی سرویس دهنده ارسال میدارد :

<form method="GET" action="getname.asp">
First Name: <input type="text" name="FirstName" size="20"><br>
Last Name : <input type="text" name="LastName" size="20"><br>
<input type="submit" value="Send">
</form>

در صورتیکه فرم فوق پس از تکمیل توسط متد GET ( همانطور که در تعریف فرم نیز آورده شده است ) ارسال گردد و کاربر در قسمت نام کلمه keyvan ودر قسمت نام خانوادگی کلمه salehi را تایپ کرده باشد ، آدرس زیر پس از فشردن دکمه Send برای سرویس دهنده ارسال می گردد. http://www.mycompany.com/getname.asp?FirsName=keyvan&LastName=salehi آدرس فوق در بردارنده چندین نکته مهم است :

 اولا نام فایل (برنامه ای) که می بایست بر روی سرویس دهنده فعال گردد را مشخص میسازد ( getname.asp ) و ثانیا داده های اخذ شده و ذخیره شده در دو متغیر با نام FirstName و LastName را در اختیار برنامه فوق قرار خواهد داد. هر یک از پارامترهای تایپ شده توسط علامت & از دیگری جدا شده است. تا اینجای قضیه، فرم توسط کاربر تکمیل و ارسال شده است در ادامه می بایست با ماهیت برنامه getname.asp که بر روی سرویس دهنده قرار دارد و می بایست بر روی داده های ارسالی عملیات مورد نظر را انجام دهد ، آشنا شویم. این برنامه می تواند دارای اسکریپت هائی مطابق زیر باشد : Welcome To ASP.Blogfa.com Site

<%
response.write(request.querystring("FirstName"))
response.write("&nbsp;")
response.write(request.querystring("LastName"))
%>

 برنامه فوق پس از اجرا ، خروجی زیر را بر روی مرورگر کاربر به نمایش در می آورد. Welcome to ASP.Blogfa.com site keyvan salehi Request.Form در صورتیکه اطلاعات موجود در یک فرم را از طریق متد POST اخذ کرده باشیم ، از دستور فوق استفاده می شود. برخلاف متد GET این متد ( POST ) دارای محدودیت از بعد حجم اطلاعات ارسالی نبوده و امنیت ارسال اطلاعات نیز دارای مقبولیت بیشتری است. در صورتیکه فرم فوق پس از تکمیل توسط متد POST ( در تعریف فرم می بایست مشخص گردد ) ارسال گردد و کاربر در بخش نام keyvan ودر بخش نام خانوادگی salehi را تایپ کرده باشد ، آدرس زیر پس از فشردن دکمه Send برای سرویس دهنده ارسال می گردد. http://www.mycompany.com/getname.asp برنامه getname.asp که بر روی سرویس دهنده قرار دارد و می بایست بر روی داده های ارسالی عملیات مورد نظر را انجام دهد ، دارای اسکریپت هائی مطابق زیر است :

 Welcome to ASP.Blogfa.com site

<%
response.write(request.form("FirstName"))
response.write("&nbsp;")
response.write(request.form("LastName"))
%>

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد