مایا ۱۰

ایجاد وقطع ارتباط پدری بین اشیا

ابتدا شی یا اشیا را بعنوان فرزند انتخاب نموده و سپس کلیدShift را نگهداشته وشی پدر را کلیک نموده و سپس بترتیبEdit – parent در نوار منو را کلیک نموده یا کلید حرفP را نشان می دهید تا رابطه پدر و فرزندی بین اشیا ایجاد نمایید.آنگاه هر تبدیلی که بر شی پدر ایجاد نمایید. در اشیا فرزند نیز اجرا خواهد شد . همچنین برای قطع پیوند رابطه پدرو فرزندی بین اشیا کافی است اشیا را انتخاب نموده و بترتیبEdit – unparent در نوار منو را کلیک کنید .تفاوت گروه بندی با رابطه پدری

عملیات parent یک رابطهپدر و فرزندی انفرادی بین اشیا داخل صحنه ایجاد می کند . ایجاد یک گروه اما منجر به ایجاد یک سلسله مراتب خواهد شد .

هنگامیکه از چند شی یک گروه بسازید , برنامهMaya یک گرهGroup transform ایجاد می کند که البته رندر نمی شود . نقطه اتکای این گروه بطور معمول در نقطه مرکزی همه اشیا گروه قرار می گیرند . اما در حالت ویرایش نقطه اتکا ( کلیدInsert ) می توانید این نقطه را جابجا نمایید .

گروه سازی یک رابطه پدر و فرزندی ایجاد می کند و هر عضو گروه یک رابطه فرزندی با گره گروه ( پدر گروه ) خواهد داشت .

داخل پنجرهOut liner نام گروه همواره با یک علامت + سمت چپ آن مشخص می شود .

 اگر

براین علامت کلیک کنید می توانید اسامی اعضای گروه را مشخص نمایید .



آشکار نمودن اشیا :

در فصل گذشته روش انتقال نمایش از حالت قاب سیمی به حالت سایه دار (کلیدهای عدد4 یا5 ) و تغییر میزان جزئیات نمایش اشیا از جنسNURBS  ( کلیدهای1 و2 و3 ) را آموختید . اما گزینه هایی دیگری نیز وجود دارند که به کمک آنها می توانید نمایش اشیا داخل صحنه را بدلخواه سفارشی نمایید .

بعنوان مثالShading ®Shade options در نوار منو داخل پانل کلیک کنید تا سه گزینه مربوط به تغییر شیوه نمایش اشیا داخل صحنه رامشاهده نمایید. بعنوان مثال گزینهX –ray  اشیا را به روش پشت نما نشان می دهد . یا بترتیب Shading ®interactive shading در نوار منو داخل پنجره دیدگاه را کلیک کنید تا چهار گزینه را مشاهده نمایید . این گزینه ها نوآوری صحنه بهنگام تبدیلات اشیا را تغییر می دهند.



تمرین : ایجاد , انتخاب , تبدیل و تکثیر اشیا

1– برنامهMaya 5 را باز کنید مطمئن شوید که دکمهConstruction history در نوار ابزار فعال باشد . سپس بترتیبCreate®nurbs primitives®cube  در نوار منو را کلیک کنید تا یک مکعب در نقطه مرکزی ایجاد شود .

2– پنجرهChannel box را باز کنید. نام شی منتخب بالای این پنجره تحت عنوان NURBS cubel درج شدهاست . بر روی این نام یکبار کلیک نموده  و عبارتDoor را تایپ کنید .

3– داخل دیدگاهPersy کلیک کنید تا این پانل فعال گردد . کلید عدد5 را فشار دهید .

4- ابزارScale در کادر ابزار یا کلید میانبرr را فشار دهید تا به حالت  مقیاس دهی شی منتقل شوید . دستگیره سبزرنگ را کلیک نموده و بطرف بالا جابجا کنید . تا داخل پنجرهChannel box  در فیلد مقابلScaley کلیک نموده و عدد16 را تایپ نموده و کلیدEnter را فشار دهید .

5– داخل پنجرهChannel box بر خصوصیتScale x کلیک کنید . سپس داخل پنجره دیدگاه دکمه میانی ماوس را کلیک نموده و بطرف چپ و راست بکشید . مقدارScale x را معادل 8 تنظیم نمایید .

6– در فیلد مقابلTranslate x کلیک نموده و عدد4 را تایپ نموده و کلیدEnter را فشار دهید. با همین روش پارامترTranslate را معادل 8 تنظیم نمایید .

7– بترتیبCreate ® polygon primitives ®cylinder در نوار منو را کلیک کنید تا یک استوانه با تنظیمات پیش فرض ایجاد نمایید . داخل پنجرهChannel box بر نام  پیش فرض این شی یعنیPcylinder 1 کلیک نموده و نامKnocker – stub را تایپ کنید . کلیدEnter را فشار دهید . زیر قسمتInputs داخل همین پنجره بر عبارتPoly cylinder 1 کلیک کنید تا پنج پارامتر ساخت این شی شاملRadius ( شعاع ) وHeight ( ارتفاع ) و سه تنظیماتSubdivision آشکار شوند .پارامترRadius را معادل 25/0 و پارامتر Height را معادل 5/0 نمایید .

8– سپس باید مکان استوانه را تغییر دهید . دکمه ابزارMove را فعال نموده و استوانه را جابجا کنید نا عمود بر درب باشد .  می توانید بجای جابجایی به روش دستی از پارامترهای داخل پنجره

Channel box استفاده نمایید .

Translate x = 4

Translate y = 12

Translate z = 0.75

Rotate x = 90

9– یک دونات ایجاد نمایید . بترتیبCreate®nurbs primitives ®torus  در نوار منو را کلیک کنید تایک دونات با تنظیمات پیش فرض ایجاد نمایید .

داخل Channel box نام این شی را بهKnocker تغییر دهید . داخل پنجرهChannel box زیر قسمتInputs بر عبارتMake nurb torus 1 کلیک کنید تا پارامترهای ساخت این شی را مشاهده نمایید .

پارامترHeight ratio را معادل 1/0 تنظیم نمایید . سپس در قسمت بالای پنجره Channel box پارامترهای زیر را  تنظیم نمایید :

Translate x = 4

Translate y = 11

Translate z = 0.75

       Rotate x = 90

کلید فاصله خالی را فشار دهید تا به نمای چهار دیدگاه منتقل شوید . داخل یکی از دیدگاهها کلیک راست نموده تا فعال شوند و کلیدAlt را نگه داشته و دکمه های چپ و راست ومیانی ماوس را کلیک نموده تا نماهای گوناگون از صحنه را مشاهده نمایید .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد