مایا ۲

آموزش نرم افزار مایا قسمت 2

آشنایی با محیط نرم افزار مایا

دراین قسمت شما را با محیط مایا آشنا می کنم تا این محیط گنگ برای شما بازشده وترس و هراس شما از آن کم شود . زمانی که شما با این نرم افزار آشنا شوید از کار کردن با آن لذت خواهید برد. این نرم افزار به علت سنگین بودن از حیث اطلاعاتی دارای منوهای زیادی می باشد .محیط کاری مایا به حدی هوشمند اند وحرفه ای طراحی شده که هر یک از منوها را البته بسته به نوع استفاده به راحتی دراختیار شمار قرار می دهد دراین نرم افزار ما از منوها برای ایجاد دو خلق البته تا حد نیاز استفاده می کنیم هرمنو در طبقه بندی قرار گرفته است این طبقه بندی مربوط به نوع عملکرد و نوع کارکرد یک فرمان بر می گردد درداخل نرم افزار هردسته از منوها را در داخل یک ماژول قرار داده است ماژول ها همان طبقه بندی های هستند که بسته به نوع عملکرد منوها به آنها نسبت داده می شود درواقع ماژول ها برای دستیابی سریع یک منو طراحی شده اند و رایج ترین راه سازماندهی منوها استفاده از همین ماژول ها می باشد.

این منوها در دو نسخه مایا متفاوت می باشند به این گونه که در نسخهMaya complete ما فقط ماژولهایAhimation Mode ling , Dyhamics, Rehdering  را می بینیم .

ولی در نسخهMaya unlimited  که ما بیشتر سر صحبتمان با این ورژن می باشد دارای دو ماژون دیگر به نامLive وCloth نیز هست.

با فعال کردن هرماژول ابزار مرتبط با همان ماژول در دسترس قرار می گیرد مثلا اگر ماژولModelling را فعال نمایید ابزار ومنوهای مرتبط با مدلسازی در اختیار ما قرارمی گیرد.

آشنایی با نوارمنو

نوار منو در واقع کلیدها یا فرمانهایی هستند که درمنوهای کرکره ای در اختیار ما قرار دارند این نرم افزار نیز مانند تمام نرم افزار هایی که تحت ویندوز کار می کنند دارای منوهای گوناگونی می باشد.

منوهایWindo , Display , Create , Modify, Edit , File درهرشرایطی و در هرماژولی قابل دیدن و رویت هستند وبا هرماژولی ثابت هستند. درزیرماژول ها ومنو های آنها را می توانید ببینید.

با باز نمودن هرمنو در بالای آن منوها مشاهده می کنید که با کلیک کردن برروی آن دو خط شما می توانید آن منو را جدا نموده وبه صورت شناور در بیاورید.



تنظیمات فرمان ها

مقابل بعضی از فرمان ها درمنوهات مشاهده می کنید یک آیکون مکعب وجود دارد این آیکون تنظیمات مربوط به آن فرمان را به ما نشان میدهد.

 نام این آیکونOption box می باشد البته باید به یاد داشته باشید که هر تنظیماتی در این پنجره انجام دهیم ثابت خواهد شد یعنی زمانی که ما دوباره

 بخواهیم ازاین فرمان استفاده کنیم این فرمان با همان تنظیمات قبلی اجرا خواهد شد.



نوار ابزار (Toolbar) :

در زیر نوار منو نوار ابزار قرار دارد در این نوار انواع ابزار برای تغییر صحنه وجود دارد دراین قسمت ابزارها گروه بندی شده اند

به این صورت که به وسیله یک خط افقی ابزارها از یکدیگر تفکیک می شوند با کلیک کردن بر روی این خطوط افقی آنها را می توان باز و بسته نمود .

اولین فرمانهای موجود در نوار ابزار بشرح زیر است:

New : به کمک این فرمان یک صحنه جدید ایجاد می نمایید.

Open : به کمک این فرمان می توان یک صحنه ذخیره شده را بازیابی نمود.

Save : به کمک این گزینه می توانید صحنه جاری را بر روی دیسک سخت ذخیره نمایید.

گروه بعدی در نوار ابزار ،گروهPlck masks می باشد . این گروه این قابلیت را به کاربر می دهند که زمانی درصحنه اشیاء زیادی وجود داشته باشد

 می توان ازاین خاصیت استفاده نمود وصحنه را فیلتر گذاری نمود یعنی گروه انتخابی را مشخص کنیم که می خواهیم نوارها را انتخاب کنیم یا اشیاء داخل صحنه.

در قسمت بعدی مشخص می کنیم که اشیاء را درصحنه به چه صورت انتخاب کنیم مثلا اگرگزینهSelectby Hierarchy فعال باشد فقط ما می توانیم سلسه مراتب را انتخاب

کنیم پس دراین شرایط امکان انتخاب اشیاء انفرادی وجود ندارد.

اگر دکمهSelectby objecttype فعال باشد ما فقط می توانیم اشیاء انفرادی را انتخاب نماییم البته با انتخاب هریک ازگزینه ها یک سری قابلیت های دیگر درسمت راستTool box ایجاد می شود . که درآینده درمثال ها با آنها کاملا آشنا خواهید شد.

ودرآخرSelect by component object در نوار ابزار فعال نمایید تا زیر مجموعه اشیاء داخل را بتوانید مشاهده نمایید . همان طور که گفته شد به کمک این گزینه می توان مولفه های فرعی یکObject را انتخاب نمود.

گروه بعدی گروه ابزارهایShap  می باشدShap درمعنای لغوی به معنی چسبیدن یا گرایش میباشد. به کمک این ابزار می توانید بهتر وذدقیقتر یک شی را درصحنه خلق یا ویرایش نمایید ما در این نرم افزار چهار نوعShap داریم که در زیرآنها را توضیح خواهم داد :

1- چسباندن شما به مشبک های داخل صحنه Shapto qrids

2-چسباندن شما به منحنی های موجود درصحنهShapto ckrves

3-چسباندن شما به نقاط موجود درصحنهShapto poihts

4-چسباندن شما به صفحات دیدگاهShapto wiew plahes

اما درآخر گزینه که به کمک این خاصیت می توانید درصحنه یک شی زنده داشته به این صورت که با انتخاب شی مورد نظر و زدن این دکمه شی شما تبدیل به یک شی زنده میشود و سایر اشیاء به آن می چسبند سطح انتخابی درصحنه به صورت قاب سیمی سبز رنگ در می آید با جابجایی این سطح می توانید اشیاء دیگر را نیزحرکت داده و به این شی بچسبانید.

گروه ابزاربعدی ابزارهایInput / output / history می باشد

گزینه های این گروه به شرح ذیر می باشد:

Inputtothe selected object

outputs from the selected object

construction history

این ابزار در واقع مشخص کننده تاریخچه فعالیت شده برروی یک شی و فرمانهای اجرا شده برروی یک شی و اشیاء ورودی و خروجی را شناسایی وتفکیک می کند. به عنوان مثال اگرشمایک منحنی داشته باشید این منحنی به عنوان شی ورودی تلقی می شود زمانی که این شی را مورد عملیاتLoft قرار دهید مدل ایجاد شده به عنوان خروجی تلقی می شود. درزیرکار هرسه گزینه را دقیق توضیح خواهیم داد.

In put to the selected object معین می سازد که ورودی های شی انتخابی به چه گونه    می باشد. و چه عملیاتی برروی شی انجام شده است.

Ont putfrom the selected object به شما امکان میدهد که خروجی اشیاء را داشته باشید و پارامترهای اشیاء خروجی را در دست داشته باشید.

Cohstruction nistory / on /off به کمک این گزینه می توان این قابلیت را فعال یا غیر فعال نمود این قابلیت ضروری است

 در مرحله مدلسازی فعال باشد ولی در مرحله متحرک سازی ضروریتی ندارد.



گروه ابزارRehdering :

رندر یکی از اصلی ترین مراحل کار درنرم افزارهای سه بعدی می باشد . درگروه رندر سه گزینه وجود دارد . که درزیر آنها را توضیح خواهیم داد:

ابزار و گزینه اولRender the curent frome از فریم جاری یک رندر می گیرد و رندر به کمک پنجرهRender view نمایش داده می شود.

ابزار دومIpr render the current flome از فن آوری مخصوصMaya تحت عنوانIRRبرای رندر استفاده می کند

 دراین فن آوری جدید در درسهای آینده مطالب جدیدی را ارائه خواهم داد این فن آوری جدید زمان زیادی را نسبت به رندر معمولی می برد ولی

می توان نواحی تعاملی در صحنه را انتخاب نمایید که براثر تغییر در صحنه بطور خودکار نوآوری شوند.

ابزارسومRender qlobals window یک پنجره را در اختیار شمار قرار می دهد که به وسیله آن می توانید تنظیماتی را برایRender خود تعیین نمایید.

ابزار ورود نام و اعداد

به کمک این ابزار که به صورت فیلوعددی است چهار کار می توان انجام داد برروی پیکان کنار فیلد عددی رفته و برروی آن کلیک کنید چهار گزینه نمایان می شود

 که در زیر آنها راتوضیح خواهیم داد. حالتQuick selection به کمک این حالت می توانید از مایا اشیایی که در فیلد عددی اسمشان تایپ می کنید را درخواست نموده و انتخاب کنید.

Quick rename در حالی که شی درحالت انتخاب است می توانید یک شی را تغییر نام دهید

Nameric input obolute به شما امکان می دهد که مقدار دقیق عملیات تبدیل یا چرخش یا تغییر مقیاس شی یا اشیاء منتخب را دراین فیلد وارد نماید

.با این تفاوت که مقادیر وارد شده در این حالت نسبت به مقادیر محاسبه خواهند شد.



قسمتShelf :

این قسمت درست زیرTol box قرار دارد و منو را به صورت آیکون در اختیار شما در دسته بندی های مختلف قرار داده است.



: قسمتTol box کادر ابزار

دراین قسمت ابزار انتخاب حرکت چرخش تغییر اندازه وجود دارد آخرین گزینه موجود نیز آخرین ابزار استفاده شده را در اختیار شما قرار میدهد.



قسمتView points :

نیمه پایینی که دو ابزار متعلق به تغییر حالت ها می باشد.



نماها یا دیدگاه هاView :

در واقع پنجره ها و رابط اصلی برنامه کاربر هستند و صحنه های مجازی سه بعدی می باشند

 جالب است که خود این نماها نیز دارای منو می باشند برای کنترل کردن صحنه ونماها.



پنجرهChannel Box وLeyer Box :

به کمک این پنجره می توان پارامترهای اشیاء انتخابی و اطلاعات و امکانات مختلفی در مورد شی را داشت درباره این منوها مفصل در درس های آینده توضیح خواهیم داد.



قسمتTime وRahqe :

پایین فضای کاری مایا لغزنده زمان و دامهRahqe قرار دارد همچنین کنترل کننده های اجرای متحرک سازی قسمت سطر فرمانCommand line و سطر راهنما.

پایین لغزنده هایTime وRahqe یک نوار افقی به نام سطر فرمان وجود دارد که به کمک فرمانهای اسکریپmelscrilpt یا سایر توابع می توانید دراین سطر فرمانهای را وارد نمایید در پایین همین سطر فرمان سطر فرمان اطلاعات قرار دارد که اطلاعات با ارزشی در مورد صحنه جاری و محل قرارگیری ماوس در صحنه میدهد.

تا اینجا شما به طور کلی با محیط کاری نرم افزار مایا آشنا شدید و این محیط از آن حالت گنگ برای شما در آمد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد