اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

کمیابترین کدهای جاوا


این وب سایت را صفحه خانگی خود کن ! این وب سایت را به لیست علاقه مندی های خود اضافه کنید ! تغذیه/خوردوخوراک در ماه رمضان - بوی عطر بهار نارنج
X
تبلیغات
رایتل
دوشنبه 11 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 08:38 ب.ظ

تغذیه/خوردوخوراک در ماه رمضان


یکی از فرایض دینی مسلمانان ، بحا آوردن امر روزه و پرداختن به اصول آن در ماه مبارک رمضان است که منجر به ایجاد تغییرات روحی و جسمی در فرد می شود . از جملۀ .........................

تغذیه/خوردوخوراک در ماه رمضان


یکی از فرایض دینی مسلمانان ، بحا آوردن امر روزه و پرداختن به اصول آن در ماه مبارک رمضان است که منجر به ایجاد تغییرات روحی و جسمی در فرد می شود . از جملۀ ساده ترین اثرات روزه ، تغییر در تعداد و وعده های غذایی و زمان مصرف آن است که اگر در محدودۀ زمانی تعیین شده از مقدار کافی مواد غذایی و مایعات استفاده نشود ، به طور قطع مشکلاتی نظیر : اختلالات گوارشی ، عصبی و ... به همراه خواهد داشت و به طور طبیعی بخش تغذیۀ روزه دار در مورد گروه های خاص ، نظیر ، مادران شیرده ، نوجوانان ، افراد بسیار لاغر و سالمندان و همچنین افرادی که بیماری های خاص نظیر دیابت و .... دارند بایستی مورد توجه ویژه قرار گیرد و اگر هر یک از این افراد طبق نظر پزشک به دنبال روزه داری دچار عوارض و یا ایجاد صدماتی برای بدن آنها شوند بایستی از روزه داری خودداری کنند . در مقابل برای یک فرد سالم ، روزه داری می تواند کمک شایانی برای حفظ سلامت دست یافتن به وزن مناسب ، کاهش ذخایر چربی بدن و در واقع مصرف ذخیره های چربی قدیمی و جایگزین آن پس از ماه مبارک رمضان شود . حتی در این ماه گردش خون در دستگاه گوارش در ساعت هایی از روز کاهش یافته که می تواند باعث افزایش گردش خون در بقیه نقاط بدن ، از جمله سیستم مغز و اعصاب و ... شود . روزه دار بایستی به سه اصل : تنوع تعادل و تناسب دقت کرده ، در فاصله بین افطار تا سحر از تمامی گروه های غذایی با توجه به اصول ذکر شده مصرف کند . اغلب در فرهنگ ایرانی زمان افطار پیش غذاهایی نظیر : شله زرد ، حلوا ، زولبیا و بامیه و ... است که ترکیبی از دسته چربی ها و نشاسته و قند می باشد . مصرف نا متعادل آنها نه تنها باعث افزایش دریافت کالری و افزایش وزن پس از ماه رمضان نیز می شود . از طرف دیگر مصرف ناکافی منابع انرژی و نبود ذخایر پروتئینی بدن به عنوان منبع انرژی و تحلیل بافت های عضلانی و ضعف بدن می شود . بدن انسان علاوه بر تأمین نیاز انرژی احتیاج به منابع پروتئینی برای جایگزینی و ساخت بافت ها و سلول های جدید ، چه در زمان ترمیم و چه در زمان رشد ، دارد . اگر منابع انرژی به میزان مناسب تأمین نشود و یا منابع پروتئینی به مقدار مناسب مصرف نشود ، مشکلات خاص خود را ایجاد خواهد کرد . در شرایط عادی آنچه در مورد تعداد وعده های غذایی توصیه می شود سه وعده اصلی و دو تا سه میان وعده است . در ماه رمضان با توجه به تفاوت فاصله زمانی بین افطار تا سحر در ماه های مختلف ، تعداد وعده های اصلی را دو تا سه وعده و میان وعده را نیز دو تا سه وعده توصیه می کنند . در پاییز و زمستان بهتر آن است که زمان افطار از غذای ساده ( نان و پنیر و سبزی و چای شیرین ) استفاده کرد و حداکثر دو تا سه ساعت بعد از آن شام را صرف کرد و به دنبال آن وعدۀ سحری است که هرگز نباید حذف شود . بهترین غذاهایی که در وعدۀ سحر می توان مصرف کرد ترکیبی از غلات ، حبوبات ، لبنیات و مایعات است ( پلو + ماست + خورشتی که دارای حبوبات و گوشت سفید یا قرمز باشد ) و حتی الامکان از سرخ کردن آن خودداری شود . در فاصله بین افطار تا شام وسحر از میوه ، نوشیدنی با دمای مناسب و قند های ساده و تنقلات می توان در حد اعتدال استفاده کرد . آنچه مهم است اجتناب از مصرف مایعات زیاد همراه وعده های اصلی ، پرهیز از مصرف حجم زیاد غذا در هر وعده و توجه به مصرف سبزی ها ، میوه و لبنیات است . هنگام افطار آنچه حائز اهمیت است مصرف مایعات گرم برای شروع افطار ، همراه خرما و اجتناب از مصرف آب یا نوشیدنی خنک غذاهای سرخ شده و سنگین است. مصرف بیش از اندازه و نامناسب غذاهای چرب و پر ادویه باعث تشنگی زیاد و علاوه بر آن دریافت کالری زیاد از اندازه خواهد شد و مشکلات گوارشی را تشدید می کند . در مقابل ، همان طور که اشاره شد کم خوری و عدم توجه به دریافت مناسب مواد مورد نیاز بدن نیز می تواند باعث افت فشار خون ، افت قند خون ، بی حالی شدید و..... شود . به روزه داران به ویژه کودکان و نوجوانان و ورزشکاران که اغلب به فعالیت های بدنی و ورزش اهمیت می دهند ، به کم کردن میزان فعالیت در زمان روزه داری و توجه به مصرف مناسب غذا و مایعات و املاح در فاصله بین افطار تا سحر توصیه می شود . پرداختن به میزان استراحت و ساعت خواب نیز در مدت روزه داری دارای اهمیت است . مصرف سبزی ها و میوه ها نه تنها به تأمین املاح و ویتامین های مورد نیاز بدن کمک کرده بلکه از ایجاد یبوست و مشکلات این چنینی نیز جلوگیری می کند . چگونگی غذا خوردن ، صرف وقت کافی و جویدن کافی غذا ، از جمله موارد در مجموعۀ رفتارهای غذایی است که باید مورد توجه قرار گیرد ، زیرا عدم توجه به آنها می تواند باعث ایجاد و یا تشدید مشکلات گوارشی شود . برای ایجاد و یا تشدید مشکلات گوارشی شود . برای مثال : مصرف بیش از اندازه مایعات همراه غذا باعث رقیق شدن شیرۀ معده و آنزیم های گارشی شده و در نتیجه کاهش اثر آنها و سوء جذب را به دنبال خواهد داشت . افراد با بیماری های خاص نظیر دیابت ، حتمی بایستی زیر نظر پزشک و متخصص تغذیه به روزه داری نداشته باشند بایستی از جهت دریافت کافی مواد غذایی و مایعات مورد توجه قرار گیرند . آنچه مهم است پرداختن به نفس روزه داری و تعمق در آن است .

مرضیه مقیمی ، کارشناس تغذیه


del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo
bache tabas 's Search Engine : FunnyLogo.info : Personal Search Engine with many styles Yahoo

 

Web ImagesVideoNewsMapsBooks More»
 
 Advanced Search
 Preferences
 Language Tools


BookMark     Create your own Search Engine Now


FunnyLogo is not affiliated with Google Inc.
Trademarks remain trademarks of their respective companies.
© 2008 FunnyLogo

Sedo - Buy and Sell Domain Names and Websites project info: funnylogo.info Statistics for project funnylogo.info etracker® web controlling instead of log file analysis