افرادی که بدون سحری روزه می گیرند به بدن خود آسیب می رسانند.

افرادی که بدون سحری روزه می گیرند به بدن خود آسیب می رسانند.
دکتر مسعود کیمیاگر متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفتگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر با بیان این مطلب افزود: روزه بدون سحری به هیچ وجه توصیه نمی شود چراکه ممکن است باعث افت قند خون و کاهش عملکرد فرد شود و ثانیا این امر باعث می شود تا فرد تمایل داشته باشد تا حجم زیادی غذا در وعده افطار مصرف کند که این امر علاوه بر سنگین شدن ، ممکن است باعث برگشت اسید معده به مری و ترش کردن فرد شود.

این متخصص تغذیه توصیه کرد: همه افراد در ماه مبارک رمضان دو وعده مجزای سحری و افطار را مصرف کنند و درصورت امکان افطار و شام با هم باشد تا فرد هنگام سحری تمایل به مصرف غذا داشته باشد.

دکتر کیمیاگر تصریح کرد : وعده سحری می تواند ویژگی یک صبحانه معمولی یا ناهار متوسط را داشته باشد و افرادی که غذای سرد می خورند ، می توانند وعده ای مشابه صبحانه را میل کنندو کسانی که به غذای گرم عادت دارند می توانند وعده ای مانند ناهار میل کنند و باید از مصرف غذاهای چرب و شور نظیر ته دیگ ، آش شور ، برنج چرب و ماکارونی در وعده سحری پرهیز کنند و افراد باید از کاهو و گوجه فرنگی و سالاد در وعده سحری استفاده کنند تا در طول روز کمتر احساس تشنگی بکنند.

دکتر کیمیاگر درخصوص وعده غذایی افطار توصیه کرد که روزه داران افطار خود را با یک ماده قندی که به سرعت جذب می شود، مانند خرما شروع کنند که باید با آب داغ یا چای مصرف شود و در کنار آن می توان از سوپ ، شیر یا آش رقیق هم استفاده کرد و اگر آش سنگین مانند آش رشته مصرف می شود باید آن را به عنوان غذا در نظر گرفت.

وی درخصوص افرادی که پس از سحری می خوابند و صبح با حالت ترش کردن و تلخی دهان از خواب برمی خیزند ، توصیه کرد: این افراد باید از غذاهای سبک در وعده سحری استفاده کنند و پس از خوردن سحری برای مدت 20 دقیقه راه بروند و بلافاصله نخوابند.

دکتر کیمیاگر روزه گرفتن را تقریبا برای همه عملی خواند و توصیه کرد بیماران پس از مشورت با پزشک معالج خود می توانند روزه بگیرند.

وی تصریح کرد : مادران باردار و شیرده و مبتلایان به دیابت نوع یک بهتر است از روزه گرفتن اجتناب کنند و مبتلایان به آسم و به طور کلی همه افراد از مصرف غذاهای چرب پرهیز کنند.
 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد