10 ابزار رایگان برای زندگی شیرین تر در کنار ویندوز

 

10 ابزار رایگان برای زندگی شیرین تر در کنار ویندوز

هر کدام از ما هر روز زمان زیادی را در ویندوز به جا به جا کردن، کپی نمودن، پاک کردن و مرور فایلهایی که روی کامپیوترمان دخیره شده است می پردازیم، لذا برای احساس راحتی بیشتر و صرفه جویی در وقت مان بهتر است از کارآمدترین ابزارها برای انجام این کارها بهره بگیریم. هر چند ویندوز در نسخه های مختلفش سعی کرده با بهبود بخشیدن ویندوز اکسپلورر و ابزارهای مرتبطش رفاه بیشتری برای ما فراهم آورد اما هنوز ابزارهای جانبی هستند که استفاده از آنها می تواند سبب آسودگی دو چندان در کلیه این موارد شود. آنچه در ادامه آمده است تعدادی از این ابزارها است که برخی از آنها پیش تر به صورت مفصل در آپدیت بلاگ معرفی شده اند و برخی هم برای خوانندگان دارای تازگی خواهند بود.

10 - Restoration

با Restoration می توانید فایلهایی که به اشتباه از روی هارد یا USB درایو یا کارت حافظه ی دوربین دیجیتال تان پاک کرده اید را برگردانید. از آنجایی که پاک کردن فایلها از روی کامپیوترتان منجر به از بین رفتن کاملشان نمی شود ابزارهای مثل Restoration می توانند با بررسی کلیه فضای هارد شما به صورت دقیق تا حد زیادی شانس بازگرداندن فایلهایی که به اشتباه پاک شده اند را به شما بدهند. اگر فایلی از داخل سطل زباله ی ویندوز هم پاک شده بود هنوز احتمالش هست بتوانید آن را با این ابزار باز گردانید. بهتر است ابزار مذکور را از روی یک USB درایو اجرا نمائید تا مراحل نصبش سبب از بین رفتن شانس فایلهایی که می خواهید توسط آن برگرادنید نشود.


9 - DoubleKiller/Easy Duplicate Finder

شناسائی فایلهای یکسان و تکراری که فضای هارد شما را اشغال کرده اند دقیقا کاری است که دو ابزار DoubleKiller و Easy Duplicate Finder می توانند برای شما انجام دهند. هر یک از این دو ابزار مزایایی نسبت به یکدیگر دارند و بهتر است از آنها در کنار هم استفاده شود، البته هر دوی آنها هارد شما را اسکن می کنند و فایلهایی که دقیقا مشابه هم باشند را برای شما مشخص می نمایند و هر دوی آنها ابزارهای ایده آلی هستند برای کاهش حجم آرشیوهای MP3 یا عکس که معمولا در بینشان فایلهای تکراری زیاد پیدا می شود. :-)

8- TeraCopy

با TeraCopy کپی کردن یک فایل حجیم را سرعت ببخشید، ابزاری بسیار ساده و اپن سورس که می تواند عملیات کپی فایلها در ویندوز را تا 10 برابر سریعتر انجام دهد. با این ابزار می توانید عملیات کپی را در هر جایی که می خواهید متوقف کرده و دوباره از همان جا از سر بگیریدش، خطاهای در حین کپی فایلها را به حداقل برسانید و سرعت کلی انجام عملیات را بسیار بالا ببرید. ابزار مذکور را پیشتر در آپدیت بلاگ با پستی تحت عنوان با TeraCopy درد و رنج عملیات کپی فایلها در ویندوز را فراموش کنید به صورت مفصل معرفی کرده ام.

7 - WinMerge

فایلها را با ابزار اپن سورس و رایگان WinMerge مقایسه و ادغام کنید، این ابزار امکان قیاس بین فایلهای درون یک فولدر با فولدری دیگر و ادغام آنها با هم را فراهم می نماید ضمن اینکه می توانید این عملیات را در مورد محتوای فایلهای متنی و همینطور برخی دیگر از انواع فایلها من جمله فایلهای آفیس مایکروسافت نیز توسط ابزار مذکور اعمال نمائید. در پستی با عنوان WinMerge ابزاری برای مقایسه و ادغام فایلها و فولدرها به صورت کامل معرفی و نحوه ی کار با آن توضیح داده شده است.

6- FolderShare/SyncToy

یکسان سازی فایلها بین دو کامپیوتر بر روی اینترنت کاری است که می توان با FolderShare انجام داد و SyncToy ابزار دیگری است که برای انجام همین کار بر روی شبکه های لوکال مورد استفاده قرار می گیرد. فقط کافی است این ابزارها بر روی هر دو کامپیوتر نصب باشند و بعد مشخص کنید کدام فولدرها با محتویاتشان بایستی به صورت یکسان با کدام فولدرها بر روی کامپیوتری دیگر در بیایند و بعد باقی کار را به این ابزارها بسپارید.

5 - DriveImage XML

DriveImage XML یک شاهکار تمام عیار است برای تهیه Image از اطلاعات و درایوهای هارد دیسک، بیشترین کاربرد این ابزار در تهیه یک نسخه ی پشتیبان از سیستم درایو شما است تا زمانی که مثلا ویندوزتان دچار اشکال شد بدون کشیدن دردسرهای نصب مجدد آن و همینطور نصب مجدد ابزارهای مورد نیازتان و البته انجام مجدد تنظیمات مورد نظرتان از اول تنها با چند کلیک ساده همه چیز را به حالت اولیه اش بر گردانید. بنابراین اگر هنوز این نرم افزار کارآمد و نحوه ی عملکردش را نمی شناسید بهتر است به سراغ این پست آپدیت بلاگ با عنوان دستور العمل تهیه یک نسخه پشتیبان از ویندوز و نرم افزارهای نصب شده برای مواقع ضروری بروید و به آن عمل کنید تا دفعه بعدی که ویندوزتان دچار مشکل شد این همه دردسر را تحمل نکنید.

4 - WinDirStat

WinDirStats پاسخ یک سئوال را به خوبی به شما خواهد داد، "چه بلائی بر سر فضای چند صد گیگابایتی هارد دیسک من آمده است؟"، با این ابزار می توانید وضعیت فضای هارد دیسکتان را بر روی یک نقشه ی ساده تجسم کنید و ببینید در کجاها و توسط کدام فایلها فضای هارد شما بلعیده شده است و سپس با مدیریت صحیح فضای هارد خودتان را از شر پیغام Low Disk Space رها سازید. اگر آنچه گفتم به نظرتان عجیب و یا غیر قابل درک می آید نگاهی به این پست آپدیت بلاگ با عنوان چگونه فضاهای استفاده شده هارد دیسکمان را تجسم و مدیریت نمائیم؟ بیاندازید تا با این نرم افزار ایده آل و نحوه ی عملکردش بهتر و بیشتر آشنا شوید.

3- Xplorer2

Xplorer2 یک جانشین تمام عیار است برای ویندوز اکسپلورر، با این ابزار مدیریت فایلها و همینطور مرورشان بسیار ساده و دلنشین تر می شود، ضمن اینکه می توانید محتویات چند دایرکتوری را به صورت همزمان در درون چندین برگه یا تب در کنار هم مشاهده و مدیریت نمائید. در ابزار مذکور امکانات جانبی جهت FTP کردن فایلها و یا تکه تکه کردن فایلهای حجیم و به هم چسباندن مجددشان نیز در نظر گرفته شده است و میانبرهای کیبرد Xplorer2 واقعا سرعت کار با آن را افزایش خواهد داد. می خواهید این ابزار را بهتر بشناسید؟ خوب پس باید این مطلب با عنوان Xplorer2 را جایگزین ویندوز اکسپلورر کنید را مطالعه نمائید.

2 - SyncBack

با SyncBack به صورت اتوماتیک و دائم از اطلاعات و فایلهای مهم خود نسخه ی پشتیبان تهیه کنید، این ابزار توانائی ایده آلی در اجرای یک سیستم پشتیبان گیری و ذخیره ی اطلاعات پشتیبان بر روی هاردها یا درایوها اکسترنال و همینطور ftp سرور ها به صورت اتوماتیک را دارا است. قبلا در مورد نحوه ی پشتیبان گیری از اطلاعات توسط این نرم افزار به صورت مفصل در پستی با عنوان به صورت اتوماتیک و بسیار ساده از اطلاعات روی هاردتان نسخه پشتیبان تهیه نمائید بحث کرده ایم.

1 - TrueCrypt

همه ی ما بر روی هاردمان اطلاعات و فایلهایی داریم که محرمانه هستند و دوست نداریم هر کسی آنها را مشاهده کند، یکی از بهترین ابزارهایی که این نیاز ما را پاسخ می دهد TrueCrypt است. این ابزار می تواند اطلاعات یک فولدر، یک درایو کامل از هارددیسک و یا کل یک USB درایو را به صورت رمز نگاری شده در آورد، جالب است بدانید TrueCrypt قابلیت استفاده از چندین الگوریتم مختلف برای رمزنگاری را دارا است و همه ی این الگوریتمها بسیار قوی و ایمن هستند، لذا مطمئن باشد هر آنچه با این ابزار به رمز در بیاید صد در صد ایمن خواهد بود و برای اینکه بدانید چگونه بایستی از آن بهره بگیرید نگاهی به این پست با عنوان فایلهای محرمانه ، هارد دیسک و یا درایو USB خود را به سادگی رمز نگاری کنید بیاندازید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد